“Wij staan voor persoonlijk contact en hoge kwaliteit”

Persoonlijke aandacht en producten van hoge kwaliteit. Daarmee onderscheidt Opex zich van andere plantenexporteurs. “Vrijwel iedere plant gaat door onze handen”, zegt Luuk Overdevest. “Mijn compagnon Jan Heemskerk en ik, lopen zelf regelmatig door de hal waar de producten binnenkomen. Hier worden ze gesorteerd, getoetst op kwaliteit en verpakt voor de tuincentra en groothandelaren waar wij aan leveren.”

Iedere dag rijden er vrachtwagens af en aan. De klanten in Duitsland, Oostenrijk en Noord-Italië kunnen dagelijks planten bestellen via de webshop. Opex levert grotendeels kleine volumes in het hoge segment. “Onze klanten kiezen eerder voor twee kleine leveringen in de week, dan voor één grote”, legt Luuk uit. “We onderhandelen nauwelijks over de prijs, maar zijn heel scherp op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de kwekers met wie wij samenwerken. Onze klanten moeten ervan op aan kunnen dat de gewenste producten leverbaar en van goede kwaliteit zijn.”

Overname

Vader Dion Overdevest richtte het bedrijf 35 jaar geleden op. Hij werkte eerst alleen samen met zijn vrouw vanuit de veiling in Bleiswijk. Een jaar later kwam Jan Heemskerk erbij als medewerker. Hij nam in 1991 een deel van de aandelen over. Het bedrijf liep zo goed dat de compagnons in 2001 verhuisden naar een eigen pand dat ze zelf lieten bouwen op het veilingterrein in Bleiswijk.

Toen de vraag kwam of Luuk de aandelen van zijn vader wilde overnemen, nam hij een half jaar de tijd om er goed over na te denken. “Het is een keuze die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt en waar je 100 procent achter moet staan.” Het was in zijn jeugd nooit ter sprake gekomen. Al werkte hij vanaf zijn vijftiende op de maandagen in het bedrijf. “Misschien wist ik het wel onbewust”, zegt hij nu. “Maar ik wilde eerst buiten de Opex-deuren kijken wat het bedrijfsleven te bieden heeft.” Hij koos voor een studie bedrijfskunde en deed vier jaar werkervaring op bij een exporteur van groente en fruit. “Die cultuur sloot enigszins aan. Ik had te maken met telers en met export over heel Europa.”

Persoonlijk contact

Luuk besloot ervoor te gaan en startte zes jaar geleden eerst als medewerker bij Opex. “Het eerste jaar leerde ik de klanten, het systeem en assortiment goed kennen. Het tweede jaar kreeg ik een beter beeld van mijn eigen toegevoegde waarde. Na verloop van tijd ontstond er een organisch evenwicht.” Op 1 januari 2021 nam hij de aandelen over van zijn vader. Nu werken zijn ouders nog steeds in het bedrijf. Ook Rik, de zoon van Jan, werkt er op kantoor. Verder hebben ze twee vaste medewerkers in de hal en werken ze op piekmomenten met een flexibele schil. “Mijn werk bestaat voor een groot deel uit bellen”, vertelt Luuk. “We bellen over vrijwel iedere order persoonlijk met de klant. Ook gaan we jaarlijks op bedrijfsbezoek. Door deze contacten kunnen we beter inschatten wat onze klanten willen. Onze strategie past precies bij de grootte van ons bedrijf. Met de huidige omvang kunnen we persoonlijk contact onderhouden en optimale kwaliteit leveren. Als we te snel zouden groeien dan zouden we onze voordelen verliezen.”

Jarenlange samenwerking

De samenwerking met Bloemendaal Ruigrok begon eind 1992. Voor Dion was Ben van der Ploeg jarenlang de vaste adviseur. Sinds anderhalf jaar heeft Brian de Jong het van hem overgenomen. Luuk roept even zijn vader erbij om terug te blikken op de langdurige samenwerking. “Wij hebben een niet al te groot familiebedrijf”, zegt Dion. “Dan zoek je een accountantskantoor dat daarbij past. Dat redelijk overzichtelijk is, met mensen die je kent. Als je altijd dezelfde persoon hebt, hoef je niet steeds alles uit te leggen. Ben begeleidde ons bij alle belangrijke stappen in ons bedrijf, zoals de nieuwbouw en de overname. Bij de overname zetten de adviseurs van Bloemendaal Ruigrok de afspraken op papier, schetsten zij scenario’s voor de toekomst en ondersteunden zij ons bij het opstellen van een aandeelhoudersovereenkomst. Hierdoor is er altijd een basis om op terug te vallen.”

Vergelijkbare bedrijfscultuur

“Onze bedrijven passen goed bij elkaar”, vindt Luuk. “De bedrijfscultuur is vergelijkbaar. Ook Bloemendaal Ruigrok is sterk in persoonlijk contact. Als we bellen wordt er negen van de tien keer direct opgenomen. We spreken dezelfde taal. Omdat Bloemendaal Ruigrok veel tuinbouwklanten heeft, weten de medewerkers hoe de hazen lopen. Verder hebben ze een no-nonsens mentaliteit en zijn ze proactief. Ze helpen ons met de jaarrekeningen, de salarisadministratie en alle fiscale aangiftes. Wij hebben niet zoals grote bedrijven een business controller, dus voor ons is de accountant een sparringpartner. De functie van klankbord is steeds meer toegenomen.”